ΕΛΜΕ Πειραιά

Για τις εξετάσεις τύπου Pisa

17/05/2022 - 20:13

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ PISA

ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΜΩΝ ΣΤΗΝ

ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Εν μέσω πανδημίας, το Υπουργείο Παιδείας δείχνει για άλλη μια φορά τις στοχεύσεις του και τις προτεραιότητές του.

Προχώρησε στην οργάνωση σε πρώτη φάση του διεθνούς διαγωνισμού PISA που γίνεται ανά τρία χρόνια υπό την αιγίδα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.), για να ακολουθήσει στη συνέχεια και η ελληνική του εκδοχή για τους μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Οι «ελληνικές εξετάσεις τύπου PISA», που προβλέπονται από τον νόμο 4823/2021 θα διεξαχθούν στις 18 Μάη πιλοτικά αμέσως και θα αφορούν 12.000 μαθητές/τριες πανελλαδικά–6000 της Στ’ Δημοτικού και 6000 της Γ’ Γυμνασίου. Ο νόμος προβλέπει την καθολική εφαρμογή του, και μάλιστα, αν χρειαστεί, σε περισσότερες τάξεις και σε περισσότερα μαθησιακά αντικείμενα. Το γεγονός ότι φέτος προκρίθηκε η πιλοτική εφαρμογή του έχει να κάνει κυρίως με τη δυσκολία χρηματοδότησης (προβλέπονται 251.816 ευρώ από το ΕΣΠΑ μόνο για την πιλοτική εφαρμογή).

Η εξέταση, που αποτελείται από ένα Γνωστικό Τεστ και ένα Ερωτηματολόγιο, αφορά στα γνωστικά πεδία “Μαθηματικά”, “Φυσικές Επιστήμες”, “Κατανόηση Κείμενου” και “Δημιουργική Σκέψη” και θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής των σχολικών μονάδων.

Στην περιοχή της ευθύνης της ΕΛΜΕ Πειραιά (για τις ελληνικές εξετάσεις τύπου PISA) είναι τα παρακάτω σχολεία: Ζάννειο Πρότυπο Γυμνάσιο, 1ο Γυμνάσιο Αίγινας, 1ο Γυμνάσιο Αγίου Ιωάννη Ρέντη, 1ο Γυμνάσιο Νίκαιας, 2ο Γυμνάσιο Πειραιά, Γυμνάσιο Κυθήρων, Γυμνάσιο Νέου Φαλήρου, 4ο Γυμνάσιο Νίκαιας, 4ο Γυμνάσιο Πειραιά, 7ο Γυμνάσιο Πειραιά, 7ο Γυμνάσιο Κερατσινίου, 14ο Γυμνάσιο Πειραιά.

Δεν είναι η πρώτη φορά που διεξάγεται ο διεθνής διαγωνισμός PISA στην Ελλάδα. Μέχρι τώρα διεξαγόταν ο διεθνής διαγωνισμός και συμμετείχαν ορισμένα σχολεία και από την Ελλάδα, ταυτόχρονα με σχολεία από άλλες χώρες.

Φέτος όμως είναι η 1η φορά που θα διεξαχθεί αμιγώς η “ελληνική” PISA (με θέματα που θα δημιουργηθούν αποκλειστικά για τα ελληνικά σχολεία), όπου τα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση-αποτίμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών σχεδιασμών (κατηγοριοποίηση, προώθηση δεξιοτήτων κ. α.).

Πρόκειται ουσιαστικά, εκτός των άλλων, για μια έμμεση αξιολόγηση αποδοτικότητας της κάθε σχολικής μονάδας χωριστά και συνολικά των σχολείων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα: “Σκοπός των ως άνω εξετάσεων είναι η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο, σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας (υπ. αριθμ. 16469/ΓΔ4 – ΦΕΚ B 877 – 25.02.2022– Απόφαση της Υφυπουργού ΠΑΙΘ κας Ζ. Μακρή”.

Κορυφαίοι χορηγοί του διαγωνισμού είναι η WB (Παγκόσμια Τράπεζα), ιδρύματα βιομηχανιών π.χ. Βosch καθώς και ΜΚΟ. Ο ετήσιος προϋπολογισμός PISΑ ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να υπολογίζεται το ετήσιο κόστος συμμετοχής των 80 χωρών! Αξίζει να σημειωθεί πως για να διατηρεί η χώρα μας το δικαίωμα συμμετοχής σ’ αυτόν τον, ανά τριετία, διαγωνισμό, πληρώνει περίπου 80.000€ το χρόνο (70.898,00 ευρώ για το 2020). Σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν και οι δαπάνες για τα διάφορα σεμινάρια, από τους εγχώριους διαφημιστές του PISA.

Συνοπτικά, με την υλοποίηση του προγράμματος PISA επιχειρούν:
· να μεταβιβάσουν, τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
· να προωθήσουν αντί της γνώσης τις δεξιότητες. Για να πάει καλά μια χώρα στο διαγωνισμό πρέπει οι μαθητές της να έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί αλλά στο πώς
· να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σ΄ αυτά τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων. Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι τελικά θα οδηγηθούμε σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, αλλά και σε απολύσεις εκπαιδευτικών.

Η ελληνική PISA , δηλαδή οι διαπιστωτικές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου (PISA) στην ΣΤ΄ Δημοτικού και στην Γ΄ Γυμνασίου, αποτελεί κομμάτι των αντιδραστικών αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθεί αυτήν την περίοδο η κυβέρνηση (αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, αυτονομία , σκληρά εξεταστικά πλέγματα κ.α.).

Το γεγονός πως κατεβάζει πολύ χαμηλά το ηλικιακό επίπεδο, θυμίζει τα σταθμισμένα τεστ στις ΗΠΑ ή τα τεστ INVALSI στην Ιταλία που κατατάσσουν και κατηγοριοποιούν σχολεία και γίνονται ακόμα και στις μικρότερες τάξεις της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, προετοιμάζοντας το έδαφος για επιπλέον ταξικούς – εξεταστικούς φραγμούς και σε μικρότερη ηλικία.

Με βάση τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα δικαιολογούνται τόσο οι αντιεκπαιδευτικές, αντιδραστικές αναπροσαρμογές που ήδη έχουν δρομολογηθεί όσο και η «ανάγκη» για περισσότερη και πιο «αποτελεσματική» αξιολόγηση, μέτρηση, και προσαρμογή στις αναπροσαρμογές αυτές. Η Ελλάδα θεωρείται ουραγός στις επιδόσεις με αυτά τα αντιδραστικά κριτήρια και άρα μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε ότι τα αποτελέσματα τόσου του διεθνούς όσο και του ελληνικού, μαζί με την αυτονομία και την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών θα αξιοποιηθούν ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του Δημόσιου σχολείου (ήδη κυκλοφορεί σχετικό video), για το τσάκισμα του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.

ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ PISA!

  • Οργανώνουμε καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης κι αντίστασης, σε συνεργασία με γονείς και μαθητές. Δεν επιτρέπουμε να γίνουν οι μαθητές μας και τα σχολεία μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος διάλυσης, κατηγοριοποίησης, ανταγωνισμού και λειτουργίας του δημόσιου σχολείου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Η ΕΛΜΕ Πειραιά διοργανώνει σύσκεψη με γονείς και εκπαιδευτικούς το Σάββατο 14 Μάη 18:00 στα γραφεία της ΕΛΜΕ (3ο ΓΕΛ Πειραιά, 1ος όροφος), ενώ θα προχωρήσει στην έκδοση επιστολής προς γονείς και μαθητές.
  • Καλούμε τους εκπαιδευτικούς των συγκεκριμένων σχολείων να βγάλουν ψηφίσματα εναντίωσης στο διαγωνισμό. Μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ, όσο και η επιστολή προς γονείς και μαθητές.
  • Η ΟΛΜΕ το Δεκέμβρη του 2013 με ανακοίνωσή της τοποθετήθηκε αρνητικά απέναντι στο διαγωνισμό και στη χρήση των αποτελεσμάτων των μαθητών, τόσο από τους “ιθύνοντες”, όσο και από τα ΜΜΕ, ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου. Καλούμε το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ να απαιτήσει την ακύρωση της συμμετοχής των σχολείων μας στο διεθνή διαγωνισμό και την κατάργησή του ελληνικού διαγωνισμού τύπου PISA, να προχωρήσει στην κήρυξη απεργιακής κινητοποίησης στις 18 Μάη.
  • Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά, σε κάθε περίπτωση, κηρύσσει στάση εργασίας τις ώρες διεξαγωγής του διαγωνισμού (θα ακολουθήσει ενημέρωση).

To ΔΣ

Βασική Κατηγορία: 

Νέα από το Π.Α.ΜΕ

Τελευταία νέα

Τα πιο διαβασμένα